VOLG ONS OP INSTAGRAM

LEESMATERIAAL

INSCHRIJVEN NIEUWSBRIEF

CATEGORIEËN

#TAGS

Koffie anno 2017

/, Brewing/Koffie anno 2017

LEESMATERIAAL: GA ER EENS LEKKER VOOR ZITTEN..

Koffie trends anno 2017

14 Juni 2017

Ook al zijn we rijkelijk over de eerste helft van 2017 heen, over koffie raken we niet uitgepraat. De nieuwe ontwikkelingen geven voldoende aanleiding voor een speurtocht naar nieuwe koffie trends anno 2017.


Ondanks de goede koffieoogsten en de toegenomen productie van koffiebonen blijft het voor de producenten lastig om aan een blijvende vraag naar kwaliteitskoffie te voldoen. Met name de ‘cold brew coffee’ varianten deden het bijzonder goed in de voorgaande jaren. In de periode van 2011 – 2016 was er een groei te bespeuren van maar liefst 580%.

Wat betreft 2016 is het duidelijk dat die trend doorzet, het is nu toe het beste jaar voor deze koffievariant als we puur kijken naar de B2C omzet. Met degelijke cijfers is het duidelijk dat de moderne koffieliefhebber zich graag laat verwennen met nieuwe innovatieve manieren van koffie drinken.

2017 wordt spannend

Terwijl het einde van de opmars van ‘cold brew coffee’ klaarblijkelijk nog niet in zicht is, zijn er toch al nieuwe creaties waar te nemen die van 2017 een spannend jaar maken. De logica hierachter is de wetenschap dat consumenten zich bewuster worden van de mogelijkheden van koffie. De markt ziet die ontwikkeling niet met lede ogen aan en anticipeert op mogelijke nieuwe trends.

Organische koffie en de reeds bekende ‘fair trade’ koffie kennen we inmiddels wel, en dus moet de koffie industrie het zoeken in nieuwe en innovatieve manier van koffie zetten. Stilstand is immers achteruitgang.

De meest interessante trends zetten we even voor je op een rij:

Koffie ‘infused’ thee: van trend naar normaal

Behoor je ook tot degenen die niet kunnen kiezen tussen een heerlijke koffie of een lekker kopje thee? In dat geval is er goed nieuws, je bent namelijk niet de enige. Koffie-thee, zoals het ook genoemd word, is de techniek waarbij gedroogde koffiebesschillen worden gebruikt om, gemengd met een verscheidenheid aan theebladeren, er thee van te trekken.

Waren dergelijke variaties nog hooguit een trend in 2016, dit jaar zien we de verkoop stijgen. Koffiemakers spelen hier handig op in door de meest exotische variaties op de markt te brengen. Wat dacht je van Ethiopische koffie vermengd met organische munt thee, aangevuld met donker gebrande Franse koffie.

‘Cold Brew’ koffie zorgt voor meer innovatie

Consumenten, met name degenen in Amerikaanse en Aziatische markten, zijn steeds meer op zoek naar meer variaties. In 2017 kunnen zij dan ook hun hart ophalen. De zogenaamde ‘nitro coffee’ is in opkomst. Dit is eenvoudig gezegd, een ‘cold brew’ koffie, aangevuld met stikstof. Juist omdat het hierbij dus gaat om take-away koffie, kon dit nog wel eens een ware hit gaan worden.

De meeste fabrikanten die actief zijn in dit marktsegment spelen hier in ieder geval handig op in. Ook de reguliere cafe’s en restaurants zullen op deze trend gaan inspelen door ook ‘cold brew’ koffie, verrijkt met stikstof, op de tap te serveren. Heerlijk koud genieten dus. De toegevoegde stikstof zorgt voor haast romige smaak, ideaal als je toe bent aan een geheel nieuwe koffie ervaring.

COLD BREW SPECIALS

Meer koffie exporterende landen

Traditioneel gesproken zijn er slechts enkele landen die zich mogen rekenen tot de echte koffielanden. Met name landen als Brazilië, Colombia en Ethiopië hebben de reputatie van koffie producerende naties.

Aan de andere kant heb je landen zoals Vietnam en Indonesië die een behoorlijk grote productiecapaciteit hebben terwijl je dergelijke koffie zelden op de Amerikaanse en Europese markt ziet verschijnen.

Dit jaar kon wel een het jaar van de omslag zijn voor de nieuwe koffie producerende landen. Met name Vietnam, Indonesië, Australië, Thailand en zelfs Taiwan, zien hun exportpositie sterker worden. De consument profiteert hiervan door een groter aanbod.

Koffie van de boer

Uiteraard zit ook de gewone consument niet stil, met name de toegenomen kennis over koffie zorgt voor een nieuw soort bewustwording. En dat is goed nieuws want ook de fabrikanten merken een dergelijke oprechte betrokkenheid. Fabrikanten spelen hier op in door te ijveren voor toekenning van het gewilde ‘USDA Organic’ en het Fair Trade certificaat.

Het een en ander leidt er toe dat consumenten zich duidelijker gaan afvragen wat er gebeurt met het verdiende geld. Fabrikanten die duidelijk kunnen aangeven dat zij rechtstreeks onderhandelen met lokale koffieboeren hebben dan een streepje voor. Dat fabrikanten zich daardoor bewust worden van hun maatschappelijke rol is een mooi bijproduct.

Het biedt hen een manier om zich duidelijker te profileren en aldus een groter marktaandeel te verschaffen. Consumenten daarentegen krijgen meer belangstelling voor een eerlijker productieproces van koffie en bestellen vaker koffie van een specifieke koffieboer.

Horeca zaken spelen daar op in door juist koffie van een soort koffieboon aan te bieden of zelfs uitsluitend koffie te serveren van een specifieke koffieplantage. Zo wordt de weg van koffieboon naar een geurig kopje koffie steeds kleiner.

Zuiver water voor een betere koffie

Steeds vaker kiezen consumenten voor kwaliteit. Niet alleen wat betreft de koffie, ook het water dient kwalitatief perfect te zijn, zonder goed water geen goede koffie toch? Sinds jaar en dag vindt die discussie ook plaats onder de top baristas.

Er is zelfs een boek over geschreven door Maxwell en Chris, de een is wetenschapper met een grote liefde voor koffie terwijl de ander juist een groot koffieliefhebber is met een interesse in wetenschap.

Kortom, de consument weet hoe belangrijk goed water is voor een goede koffie. Men verwacht steeds vaker, terecht overigens, gezuiverd en gefilterd water. De ontwikkelingen gaan trouwens verder, er zijn als producent ‘betrapt’ op het gebruik van kokosnoot water bij de productie van koffie. De laatste editie van de ‘Natural Products EXPO West’ geeft hoop op zeer positieve ontwikkelingen op dit gebied.

2017, het jaar van de ‘millenials’

Waren babyboomers in 2016 en eerder de dominerende factor op de koffiemarkten, hun positie dreigt in 2017 gte worden overgenomen door de millenials. Dat gaat ongetwijfeld invloed hebben op de omzetmogelijkheden in een veranderende markt. Met meer jonge, mondige consumenten is het zaak om in te spelen om een veranderende vraag.

De jonge koffiedrinker heeft immers duidelijk andere behoeftes en wensen dan de wat oudere consument. Verfijnde smaken, nieuwe innovaties zijn noodzakelijk en wenselijk om een nieuwe generatie koffieliefhebbers te binden.

Met name nieuwe producten zoals de ‘cold brew’ koffie kunnen rekenen op een toenemende populariteit onder jongeren. Zolang de producenten zich maar verdiepen in de smaken van een nieuwe generatie is er niks aan de hand. Het gevaar is echter dat de jonge consument niet snel loyaal zal zijn aan een merk of variatie. Daarvoor is er te veel te kiezen.

BOEKEN AANRADERS